امروز: پنج شنبه 06 ارديبهشت 1403 برابر با 24 آوریل 2024

نظارت بر ذبح دام در تاسوعا و عاشورای حسینی در میناب

میناب نیوز:  رئیس اداره دامپزشکی میناب از تشدید نظارت بر ذبح دام در ایام تاسوعا و عاشورا در این شهرستان خبر داد .

 میناب نیوز ، میر مختار بهاری در گفتگو با میناب نیوز با اشاره به اهمیت بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی دامپزشکی بر دام های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار داشت به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان گوشت دامهای قربانی و تامین بهداشت و سلامت عمومی جامعه، اداره دامپزشکی شهرستان میناب با تشکیل اکیپ های ویژه اقدام به نظارت شرعی و بهداشتی می کند.

وی درادامه افزود: با توجه به ازدحام کشتار در روزهای تاسوعا و عاشورا توسط شهروندان، دامپزشکی میناب در این طرح با استفاده  کارشناسان فنی و ناظرین شرعی وتشکیل اکیپ‌های ثابت و سیار بر ذبح بهداشتی و شرعی دام نظارت دارد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان میناب هدف از این کار را کنترل و بازرسی لاشه دام‌های کشتار شده، نظارت بر کشتار و کاهش آلودگی و کاهش احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و افزود: ارتقا سطح بهداشت و سلامت عمومی جامعه از مهم‌ترین اهداف و رسالت دامپزشکی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه گوشت دام قربانی نباید بلافاصله پس از ذبح مصرف گردد، گفت: لازم است به منظور تامین سلامت گوشت آن را  حداقل به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد (دمای یخچال) نگهداری کرد.

بهاری تاکید کرد: استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و ... برای ذابحان و سلاخان موجبات عدم انتقال بیماریهای مشترک در هنگام ذبح می شود.

وی توصیه کرد : در صورت امکان ذبح دام در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی انجام شود، زیرا ذبح دام در معابر و اماکن عمومی ضمن ناخوشایند بودن در انظار عمومی  باعث سرایت بیمارهای قابل انتقال از دام به انسان می گردد.

 بهاریدر بخش پایانی سخنان خود  همچنین با بیان اینکه بیش از 800 عامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد اظهار کرد : بیماریهایی مانند هاری، جنون گاوی، کزاز و سیاه زخم فقط در دام زنده و بسیاری از آنها مانند کیست هیداتیک و سل در بازرسی پس از کشتار و فقط توسط دامپزشک مجرب قابل تشخیص است .

رای دادن به این مورد
(2 رای)
کد خبر: 2008

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge