امروز: سه شنبه 29 اسفند 1402 برابر با 19 مارس 2024

طرح توانمندسازی مطبوعات هرمزگان آماده است

میناب نیوز: مدیرعامل خانه مطبوعات استان هرمزگان گفت:طرحی جهت توانمندسازی مطبوعات هرمزگان آماده است.

به گزارش میناب نیوز، با توجه به بخشنامه معاونت سیاسی و امنیتی استانداری مبنی بر کمک به توانمندسازی نشریات و ایجاد راهکارهای لازم با تاکید بر ابزارهای قانونی آن، برای برون رفت از شرایط نامطلوبی که رسانه‌های استان دارند، خود اتفاق بی‌سابقه‌ای هست تا کنون افتاده و جای تقدیر و تشکر از بهروز اکرمی دارد.

معصومه قاسمی با اشاره به تعطیلی برخی از هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌های محلی استان اعلام‌کرد: به دلیل تورم و بالا رفتن نرخ کاغذ و هزینه‌های چاپ، بسیاری از نشریات ما به‌ویژه هفته‌نامه‌های محلی را مجبور به تعطیلی کرده است.

وی افزود: بر این اساس خانه مطبوعات هرمزگان طرحی به‌ عنوان توانمندسازی مطبوعات آماده کرده است.

مدیرعامل خانه مطبوعات هرمزگان با اشاره به این‌که این طرح برای وزیر ارشاد نیز ارسال شده و با نظر موافق و پی‌نوشت ایشان برای بررسی ارسال شده است، تصریح‌کرد : برای دستیابی هرچه زودتر نشریات استان به مزایای طرح ، همچنین با آقایان نفیسی، دریانورد و اکرمی نیز رایزنی لازم انجام شد و این بزرگواران، پس از آسیب‌شناسی و بررسی خواسته‌ها، تصمیم به حمایت از تمامی نشریات استان گرفتند و با صدور بخشنامه‌ای توسط معاونت سیاسی امنیتی، لازم الاجرا بودن آن به تمامی دستگاه‌های دولتی ارسال شده، که ضمن تشکر از آنان امیدواریم دستگاه‌های مربوطه نیز به کمک نشریات استان آمده و ما را یاری کنند.

وی اظهارکرد: این بخشنامه سه بند در خصوص نحوه توزیع پرداخت آگهی‌های دولتی دارد که همواره مورد خواست نشریات استان بوده، یکی از این بندها همه دستگاه‌های دولتی، موسسات و شرکت‌های وابسته به دولت را موظف کرده است تا آگهی خودشان را به سامانه ارشاد ابلاغ کنند تا اداره ارشاد برابر دستورالعملی که دارد، آنها را بین نشریات استانی و سراسری توزیع کند.

قاسمی یادآور شد: در دومین بند آن به کلیه دستگاه‌های یاد شده که سفارش  آگهی به نشریات می‌دهند تاکید شده است که حق ندارند مبلغ قید شده در فاکتورهایی که از طرف اداره ارشاد صادر می‌شود را به میل خود، کم یا زیاد کنند، ضمن این‌که برابر دستورالعمل این بخشنامه، باید حداکثر ظرف مدت یک ماه هزینه آگهی چاپ شده را پرداخت کنند .

وی با بیان این‌که مهم‌ترین موضوع این بخشنامه بحث اشتراک روزنامه‌ها می‌باشد، گفت: موضوع دیگری که خیلی مهم است بحث اشتراک است که با توجه به گران شدن کاغذ، دیگر، نشریات استان نمی‌توانند به‌صورت رایگان در اختیار ادارات بگذارند و این شاه‌بیت این بخشنامه است که امیدواریم جهت توانمندسازی نشریات استانی تمامی ادارات استان، موسسات و... مشترک دفاتر نشریاتی شوند که به‌صورت منظم چاپ می‌شوند.

مدیرعامل خانه مطبوعات ادامه داد: براساس این بخشنامه، از سوی معاونت سیاسی و امنیتی استانداری نیز خانه مطبوعات و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی استان، ناظر بر حسن اجرای این دستورالعمل تعیین شده‌اند و خانه بزودی پایش خود را در راستای اجرای تمام مفاد بخشنامه به‌کار خواهد بست.

وی همچنین تاکیدکرد: هدف و پیگیری‌ها در این خصوص بیشتر برای تقویت مطبوعات محلی استان بوده و هست.

وی از وظایف جدید محول شده به خانه مطبوعات استان خبر داد و افزود: اداره‌کل مطبوعات وزارت ارشاد، ۱۶ وظیفه را به خانه مطبوعات محول کرده است که از این پس خانه در انجام آن با همکاری اعضاء خود در تحقق آنها اهتمام خواهد ورزید.

آن ۱۶ وظایف بدین قرارند:1-  برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های محلی استانی و منطقه‌ای که در تفاهم‌نامه استان مربوط درج شده اس.2 ـ حضور نماینده خانه مطبوعات ایران در شورای هماهنگی تشکل‌های روزنامه‌نگاری و مدیریتی3ـ اعزام روزنامه‌نگاران عضو خانه مطبوعات برای شرکت در نشست‌ها و کنفرانس‌های خبری استان.4ـ  معرفی روزنامه‌نگاران عضو خانه مطبوعات برای برنامه‌های ویژه در هر استان.5ـ  برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری با هماهنگی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در استان.6ـ معرفی متقاضیان دارای اولویت در استان برای دریافت مجوز امتیاز نشریه به اداره کل استان مربوطه.7ـ  اجرای برنامه‌های مصوب در استان بر اساس بودجه تخصیصی  معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی8 ـ معرفی نماینده خانه مطبوعات به شورای حل اختلاف پس از تأیید مدیرکل استان.9ـ  ساماندهی، نظارت و پیگیری امور مربوط به مراکز توزیع نشریات و دکه‌های مطبوعاتی بر اساس تفاهم نامه منعقده با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان .10ـ  ارزیابی کمی و کیفی نشریات استان بر اساس دستورالعمل ابلاغی اداره‌کل مطبوعات داخلی11-  درصد نحوه انتشار آگهی دستگاه‌های دولتی و نظارتی و ارائه گزارش تخلفات نشریات استانی به اداره‌کل استان با ذکر جزئیات و مستندات .12. معرفی روزنامه‌نگاران برای عضویت در صندوق اعتباری هنر و دریافت تسهیلات به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی13. رصد تخلفات کانون‌های تبلیغاتی بر اساس ضوابط و مقررات مصوب و گزارش آن به اداره‌کل استان.14- پیگیری امور رفاهی روزنامه‌نگاران استان با هماهنگی اداره‌کل و همکاری سایر دستگاه‌ها.15ـ ارائه گزارش عملکرد هیأت مدیره و تراز مالی خانه در بازه زمانی سه ماهه به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رونوشت به اداره‌کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی .16- تعامل و همکاری با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در انجام وظایف محولهوی در پایان اظهارامیدواری کرد که با این اتفاقات خوب و پیگیری خانه مطبوعات هرمزگان بتوانند جان تازه ای بگیرند.

رای دادن به این مورد
(1 رای)
کد خبر: 2674

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge