امروز: جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

شورای برنامه ریزی هرمزگان در تصویب طرح‌ها از سند آمایش استان استفاده نماید / باید صنایع جدید در شرق و غرب هرمزگان استقرار یابد

میناب نیوز : مدیر علمی سند آمایش هرمزگان گفت: شورای برنامه ریزی هرمزگان در تصویب طرح‌ها و محل استقرار آنها می‌تواند از سند آمایش استفاده کند تا اجرای طرح‌ها در آینده مشکل ساز نشود.

به گزارش میناب نیوز ، عباس مرادی اظهار کرد :‌ براساس سند آمایش هرمزگان با توجه به اینکه بندرعباس بیش از ظرفیت محیطی و توان اکولوژی خود شاهد تراکم جمعیت و فعالیت‌های مستقر شده است، این‌ها را باید استان پالایش کرد که آثار منفی زیان‌بار آن بر محیط زیست ساحلی و تراکم بالای جمعیت خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ برای این منظور بایستی با بکارگیری فناوری های نوین جلوی اثرهای منفی بیشتر فعالیت‌های مستقر کنونی را گرفت و فعالیت‌ها را به بال‌های شرقی و غربی هرمزگان منتقل کرد تا از میزان فشار بر محیط زیست بندرعباس کاست.

وی اضافه کرد: سند آمایش هرمزگان اضافه‌کردن فعالیت‌ها که عمدتا صنعتی هستند را به هیچ عنوان در بندرعباس توصیه نمی‌کند منتها سرمایه‌گذاران با توجه به فراهم بودن زیرساخت‌ها در این شهر به سرمایه‌گذاری در آن رغبت دارند.

مدیر مجتمع آموزش عالی میناب و مدرس دانشگاه هرمزگان یادآور شد:‌ اکنون بیش از ظرفیت محیطی بندرعباس، فعالیت در اینجا مستقر کرده‌ایم که عمدتاً هم صنعتی هستند و آثار آن را بر محیط زیست ساحلی و تراکم جمعیت می‌توان مشاهده کرد.

مرادی گفت: این به مانند آن است که کاپیتان کشتی همه مسافران را در یک گوشه کشتی مستقر کند که نتیجه آن برهم خوردن تعادل و غرق شدن کشتی و مسافران در دریاست، در عرصه سرزمین هم باید توان اکولوژیکی را مد نظر قرار دارد و در غیر اینصورت چنانچه همه فعالیت‌ها در یک منطقه متمرکز شود آثار منفی خود را در حوزه‌های افزایش بروز آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت از روستاها به شهرها، حاشیه نشینی و امنیت نشان می‌دهد، از نظر پدافند غیر عامل هم این بسیار خطرناک است و در مواقع بروز خطر می‌تواند برای کشور و استان فلج کننده باشد.

وی افزود: درصد بالایی از بنزین کشور در بندرعباس فرآوری می‌شود و یا حجم بالایی از ترانزیت ایران از طریق بندر شهید رجایی است که چنانچه حادثه‌ای رخ دهد کشور را با مشکل مواجه می‌کند، همچنین مخازن غرب بندرعباس هم از نظر پدافند غیرعامل خطرناک هستند.

مدیر علمی سند آمایش هرمزگان بیان کرد: برای اینکه تعادل و توازن حفظ شود بارگذاری فعالیت‌ها را باید در پهنه سرزمین توزیع کرد و این نکته از نظر پدافند غیرعامل هم اهمیت بسیار بالایی دارد و همه این موارد در سند آمایش سرزمین هرمزگان دیده شده که در اختیار مسوولان این استان قرار دارد.

مدیر علمی سند آمایش هرمزگان بیان کرد: برای اینکه تعادل و توازن حفظ شود بارگذاری فعالیت‌ها را باید در پهنه سرزمین توزیع کرد و این نکته از نظر پدافند غیرعامل هم اهمیت بسیار بالایی دارد و همه این موارد در سند آمایش سرزمین هرمزگان دیده شده که در اختیار مسوولان این استان قرار دارد.

مرادی با نامناسب خواندن استقرار فعالیت‌های جدید صنعتی مانند پارک یا شهر کود و سم در بندرعباس، تصریح کرد:‌ سند آمایش چنین چیزی را توصیه نمی‌کند و باید به توان محیط زیستی بندرعباس توجه شود، شورای برنامه ریزی هرمزگان در تصویب طرح‌ها و محل استقرار آنها می‌تواند از سند آمایش استفاده کند تا اجرای طرح‌ها در آینده مشکل ساز نشود.

وی با یادآوری اینکه باید ایجاد صنایع جدید را باید به شرق و غرب هرمزگان برد، گفت: برای این منظور بایستی زیرساخت‌ها را هم به این مناطق برد که احداث خط لوله انتقال نفت و همچنین خط انتقال گاز از اقدام‌های خوبی است که در این راستا انجام شده است.

مدیر مجتمع آموزش عالی میناب و مدرس دانشگاه هرمزگان گفت: همچنین براساس سند آمایش هرمزگان خط ریلی از بندرعباس به جاسک و از جاسک به چابهار پیش بینی شده است که این مناطق را به همدیگر متصل می‌کند.

مرادی افزود: رسانه‌ها و دانشگاه‌ها در خصوص توسعه متوازن هرمزگان نقش دارند و می‌توانند با نقدهای خود و انعکاس نظرهای کارشناسی در جامعه مسیرهای غلط را اصلاح کرده یا از بیراهه رفتن مسوولان جلوگیری کنند.

 

میناب نیوز : آیا در شهرستان میناب کارخانه بزرگ احداث می شود .  به گزارش میناب نیوز ، شهرستان بندری میناب در تنگه استراتژیک هرمز و سواحل مکران با جمعیت نزدیک به سیصد هزار نفر به عنوان شهرستان دوم استان هرمزگان و شهرستان جوان کشور که هم اکنون جمعیت آن از هفت مرکز استان کشور بیشتر است نبود اشتغال پایدار یکی از مشکلات اساسی این شهرستان است .  وقتی به تصمیمات کشوری و استانی در خصوص احداث کارخانه های بزرگ با جذب حداقل سه یا چهار هزار نفر به صورت اشتغال مستقیم توجه می کنیم در خیلی از نقاط کشور و شهرستان های استان هرمزگان یکی پس از دیگری کارخانه های بزرگ توسط بخش خصوصی و دولتی احداث شده است یا در حال احداث است ولی در شهرستان میناب حتی یک کارخانه بزرگ وجود ندارد.

http://minab-news.ir/1/item/3430

رای دادن به این مورد
(0 رای)
کد خبر: 3433

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge