امروز: پنج شنبه 30 فروردين 1403 برابر با 18 آوریل 2024

موفقیت پژوهشگر مینابی سهراب سعیدی در مدخل نویسی برای دایره المعارف بزرگ اسلامی

میناب نیوز :  چندین مدخل علمی‌ از پژوهشگر مینابی در دایره المعارف بزرگ اسلامی بخش دانشنامه فرهنگ مردم پذیرفته و چاپ شد .

به گزارش میناب نیوز ، سهراب سعیدی، نویسنده و پژوهشگر پر توان مینابی که سال‌های زیادی را در پژوهش و تحقیق میدانی، کتابخانه ای جهت تدوین و ثبت و ضبط فرهنگ شفاهی استان هرمزگان نموده بود ، جزء مولفین خارج از بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی قرار گرفت و چندین مدخل علمی‌ از وی پذیرفته و چاپ شد که نمونه آن مدخل چهاردهمی می باشد.

سهراب سعیدی در سال 1387 و همزمان با پذیرفتن ریاست دانشگاه پیام نور سیریک و با نامه رسمی و دعوت از آن مرکز مهم، همکاری خود را با دایره المعارف بزرگ اسلامی شروع نمود و چندین مدخل برای آن مرکز نوشت که همگی پذیرفته و در نوبت چاپ قرار گرفت.

در این راستا مدخل‌های سعیدی هم به صورت الکترونیکی و  هم به صورت چاپی موجود است و بیشتر در فرهنگ عامه هرمزگان با موضوعاتی چون شروه ، چهاردهمی، لالایی، چیستان، زار، موجودات وهمی و اساطیری است.

از وی به تازگی نیز چند مدخل از کتاب علمی اش در تحلیل ترانه و شروه در هرمزگان با عنوان «روزهای رفته هیچ وه نتاتن» استخراج و مورد موافقت اولیه قرار گرفته است.که البته این کتاب بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشد نامبرده در دانشگاه دولتی ارومیه و در رشته زبان و ادبیات فارسی است.

که مقالات بنیاد از سه طریق تهیه می‌شود 1- مقالاتی که خود مولفان داخلی بنیاد می‌نویسند 2- مقالات داخلی که مولفان ایرانی خارج از بنیاد می‌نویسند (مقالات و مدخل‌های مولفانی چون سهراب سعیدی و ...) 3-مقالاتی که توسط مولفان خارجی از کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و... استخراج و ترجمه و تدوین می‌شود.

اساسا در یک تعریف کلی مدخل نويسي:كوتاهترين، دقيقترين و علمي ترين نوع مقالات هستند كه فشرده ی يك مقاله علمي پژوهشي است و در دايره المعارف ها و فرهنگ ها به كار مي روند و دانشنامه، اثر مرجعی است که اطلاعاتی در یک سلسله موضوعات ارائه می‌کند.

بیشتر دانشنامه ها دارای صدها و یا هزاران مقاله هستند که هر کدام به مباحث مجزایی می‌پردازند.  

 

 

رای دادن به این مورد
(1 رای)
منتشر شده در فرهنگی
کد خبر: 2177

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge