چاپ این صفحه

برگزاری چهارمین سوگواره حسینی نوحه های نشسته محلی در میناب

میناب نیوز:چهارمین سوگواره نوحه های نشسته محلی با حضور نماینده مردم در شرق استان، فرماندار ویژه میناب و جمع کثیری از مردم و محبان حضرت سیدالشهداء علیه السلام در حسینیه قدیم روستای کریان برگزار شد.

به گزارش میناب نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، سید عبدالکریم هاشمی، نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود ضمن تأکید بر قدمت نوحه سرایی ونوحه خوانی در میناب و آداب و رسوم سینه زنی محلی گفت: این سنت عزاداری سینه به سینه حفظ و از نسلی به نسل دیگر منتقل و به ما رسیده است و باید میراث دار این فرهنگ کهن باشیم و آن را حفظ و به آیندگان انتقال دهیم.

وی افزود: یکی از راه های انتقال این فرهنگ برگزاری سوگواره های مختلف است که باعث افزایش و تمایل مردم به خصوص جوانان به سبک های نوحه خوانی محلی و حفظ و انتقال آن می شود و اساتید، اهل فن و شاعران باید دقت نظر لازم را داشته باشند که اصالت نوحه ها حفظ و از تحریف آن هاجلوگیری شود.

وی با اشاره به مهاجرت پذیری استان هرمزگان و حضور اقوام مختلف در استان و سبک های عزاداری، عنوان کرد: ما باید ضمن احترام به عزاداری های آنان به حفظ آیین های مذهبی و فرهنگ بومی که بیان گر فرهنگ و اصالت ما هستند بکوشیم و آن را به دیگر نقاط کشور اشاعه دهیم.

رضا اوژند، سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان میناب اضافه کرد: چهارمین سوگواره حسینی نوحه های نشسته محلی با هدف حفظ و نگهداری آداب و رسوم سوگواری محلی پس از سه دوره موفق در سال ۹۰روستای نصیرایی، سال ۹۱ روستای کنار ترش و سال ۹۲ روستای حکمی، چهارمین دوره آن امسال به میزبانی روستای کریان برگزار شد که در این سوگواره ۹۰حسینیه و گروه سینی زنی محلی در شهر و روستاهای اطراف میناب حضور داشتند.

گفتنی است: این سوگواره به مدت دو روز در مسجد جامع روستای کریان از توابع بخش مرکزی میناب برگزار و هر گروه متشکل از ۱۲ الی ۱۶ نفر با دو نوحه خوان و یک چاووش خوان اجرای برنامه داشتند و هیأتی از داوران که از نوحه خوانان قدیمی و آشنا به سبک نوحه خوانی محلی بودند از بین شرکت کنندگان چهار گروه برتر را انتخاب و به مرحله استانی معرفی کردند.

بر اساس این گزارش: از برنامه های جنبی سوگواره برپایی نمایشگاه عکس عزاداری های محلی و تعزیه خوانی در حسینیه بود که مورد توجه قرار گرفت و در پایان با إهداء لوح تقدیر از کلیه شرکت کنندگان و دست اندر کاران سوگواره قدردانی شد.

 

 

 

رای دادن به این مورد
(1 رای)
منتشر شده در فرهنگی
کد خبر: 291

موارد مرتبط