امروز: پنج شنبه 30 فروردين 1403 برابر با 18 آوریل 2024

نجات یک قلاده پلنگ ایرانی در ارتفاعات جاسک

میناب نیوز:یک قلاده پلنگ گرفتار شده در ارتفاعات شهرستان جاسک با کمک همیاران بومی ومحیط بانان این شهرستان نجات یافت.

به گزارش میناب نیوز،پیرو گزارش یکی از همیاران افتخاری به نام عباس گزدانی از عشایر منطقه گزدان به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاسک، وی در پی جستجوی سه راس از دامهای ناپدید شده اش به کوه های اطراف گزدان رفته و متوجه صدای غرش حیوانی می شود و پلنگ گرفتار شده در گودالی به عمق حدود 5 متر را مشاهده می کند که به دلیل شیب و عمق گودال قادر به بیرون آمدن از آن نبوده است.

اداره حفاظت محیط زیست جاسک سریعاً موضوع را به اداره کل اطلاع داد که در پی آن گروهی متشکل از آقایان امیر جعفری(فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان)، کاظم شریفی(رییس اداره محیط زیست جاسک)، محمد دهقانی و محمد علی سلمانپور(محیط بان) با همراهی 5 نفر از همیاران منطقه به نامهای عباس گزدانی، عظیم و علی کریمکی ، اکبر دریاگرد و علی کریمکی از ساعت 2 بامداد روز دوشنبه مورخ 14/2/94 به سمت گودال مذکور راه افتادند و پس از یک کوهنوردی 8 ساعته، حدود ساعت 10:30 دقیقه صبح به محل رسیدند.

 بررسی های اولیه نشان داد که خوشبختانه به دلیل وجود آبگیری که در گودال بود پلنگ تشنه نبوده و زنده مانده است؛ چون احتمال میرفت که پلنگ چند روز در گودال گرفتار شده باشد جهت تغذیه آن لاشه های گوشتی که همراه با تیم بود به داخل گودال انداخته شد که پلنگ بسیار گرسنه و عصبی به سرعت آنها را خورد.

سپس با تلاش بسیار گروه، از شاخه ها و تنه درخت اطراف گودال نردبانی ساخته و درون گودال قرار داده شد.پلنگ پس از چند بار سعی توانست به سلامت از گودال خارج شود.

لازم به ذکر است پلنگ نر بالغ مذکور به دلیل شرایط سختی که داشت بسیار عصبی بود ولی خوشبختانه پس از خروج از گودال بدون توجه به افرادی که در فاصله حدود 100 متری بودند از محل دور شد.

 تلاش گروه اعزامی به منطقه و خصوصاً همکاری دامدار محترم آقای عباس گزدانی با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاسک در اطلاع رسانی به موقع و نیز همراهی وی در تیم ناجی پلنگ بسیار قابل تقدیر است.

در حالیکه از اول سال تاکنون به طور مکرر از تلف شدن و صدمه دیدن پلنگ ها توسط دامداران و شکارچیان در مناطق مختلف کشور خبر می رسد، این موفقیت در نجات این گونه در معرض خطر و باارزش کشورمان را به فال نیک گرفته و امیدواریم شاهد رویدادهای اینچنینی در آینده باشیم.

4317 بازدید
رای دادن به این مورد
(1 رای)
منتشر شده در حوادث
کد خبر: 666

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge