امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403 برابر با 19 آوریل 2024

سناریوهای تامین آب ۹۶ بزودی نهایی می‌شود / ۲۰ هزار متر مکعب آب شیرین‌کن بندرعباس وارد مدار شود

میناب نیوز : مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه تعداد شهرهای دچار تنش آبی از ۵۱۷ شهر سال گذشته به زیر ۳۰۰ شهر رسیده است،گفت: منتظر اعلام برنامه‌های شرکت مدیریت منابع آب هستیم تا سناریوهای تامین آب سال ۹۶ را تدوین و نهایی کنیم.

به گزارش میناب نیوز به نقل از فارس حمیدرضا جانباز در پاسخ به این سوال که آیا برنامه های تامین آب سال 96 آماده شده است؟ گفت: بعد از 31 تیرماه که پیک گرما پشت سر گذاشته شد وضعیت تأمین آب در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور مناسب‌تر است و ما در حال حاضر در حال آماده کردن خود برای فصل تابستان سال آینده هستیم.

وی تاکید کرد: منتظر هستیم که شرکت مدیریت منابع آب ایران برنامه‌های سال آبی 95-96 را اعلام کند و ما براساس این اعلام و براساس کمبود آب یا احیاناً نبود آب در برخی از نقاط آب شهری و روستایی کشور برنامه‌ریزی کنیم.

جانباز افزود: پس از اعلام این برنامه شرکت آب و فاضلاب کشور تا یک ماه و نیم بعد می‌تواند سناریوسازی کند و قبل از زمستان امسال برنامه های تأمین آب سال 96 را تدوین و نهایی کند.

مدیر عامل آبفای کشور در خصوص اینکه آیا این سناریوها برنامه‌های کوتاه مدت و یا بلندمدت خواهند بود، گفت: هم برنامه‌های کوتاه مدت و هم برنامه‌های بلندمدت خواهیم داشت،به عنوان مثال براساس میزان بارش در حوضه زاینده‌رود یا در حوضه سدهای درودزن و یا ملاصدرا در استان فارس که بیشترین کاهش بارندگی را داشتند برای نحوه تأمین آب سناریوسازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر زاینده‌رود بارش مناسبی نداشته باشد در خصوص چگونگی تأمین آب براساس سیاست‌های وزارت نیرو برنامه‌ریزی خواهیم کرد یا اگر براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی که ما امسال پاییز نرمال را از لحاظ بارش خواهیم داشت برنامه‌ریزی می‌کنیم که ببینیم به چه شیوه‌ای می‌توانیم تأمین آب شهرها را انجام و مدیریت کرد.

ورود 20 هزار متر مکعب آب شیرین کن تا قبل از تابستان96

به گفته وی، به عنوان مثال در سال 93 به طور کاملا غیرعادی کاهش بارش در حوزه بالا دست میناب در استان هرمزگان را داشتیم و این منجر به تدوین سناریوهای تأمین آب شد و سراغ آب شیرن‌کن‌‌ها رفتیم.

جانباز ادامه داد: تا قبل از تابستان سال آینده 20 هزار متر مکعب آب شیرین‌کن بندرعباس وارد مدار شود، براساس پیش‌بینی‌ها ما خود را آماده تابستان سال آینده می‌کنیم.

مدیرعامل آبفا اعلام کرد: بر این اساس بعد از اینکه میزان بارش و منابع و مصارف سدهای عمده کشور توسط شرکت مدیریت منابع آب اعلام شد، آن سناریوسازی می‌کنیم.

جانباز در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه تعداد شهر دارای تنش آبی داریم، گفت: در حال حاضر به زیر 300 شهر رسیده است، اما قبلاً حتی به 517 شهر نیز رسیده بود.

رای دادن به این مورد
(1 رای)
منتشر شده در گزارش ویژه
کد خبر: 1997

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge