امروز: جمعه 31 فروردين 1403 برابر با 19 آوریل 2024

نشست شورای اداری شهرستان های شرق استان هرمزگان با حضور رئیس مجلس / ترقی مکران آینده ایران را تغییر می دهد

میناب نیوز:رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به تاکیدات رهبری در توجه قرار دادن سواحل مکران در برنامه های توسعه ای و چشم انداز بر این موضوع صحه می گذارد و بدانید که انتخاب این منطقه با هوشیاری انجام شده است.

گزارش میناب نیوز، علی لاریجانی در نشست شورای اداری شهرستان های شرق استان هرمزگان که در شهرستان جاسک برگزار شد، با بیان اینکه  هدف  از این سفرها شنیدن صحبت مردم و مسولان  است افزود:بسیاری از مشکلات مطروح شده  قابل حل است و نمایندگان شما فعالانه در مجلس پیگیر کار هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نباید نسبت به آینده مکران ناامید بود، چرا که توجه جدی به این منطقه وجود دارد و  حضور فعالانه  نیروی دریایی ارتش  نشان دهنده اهمیت منطقه است و انصافاً حضور انها باعث جهش و توسعه خدمات  خواهد شد.

وی با اشاره به طرح های مهمی که در منطقه مکران در حال انجام است، تصریح کرد: اینکه بزرگترین پایان نفتی کشور در این منطقه در حال ایجاد شدن است، بسیار مهم است و نشانه خوبی است. همچنین فعالیت ستاد اجرایی نیز  با محدودیت های قانونی کمتری نسبت به بخش دولتی مواجهند بسیار موثر و پراهمیت است.

لاریجانی افزود: من شخصاً با برخی کشورهای دوست و همکار مذاکرات موثر و راهبردی را برای افزایش حجم سرمایه گذاری داشتم و درخصوص نگرانی که نمایندگان شهرستان برای بیمارستان جاسک داشتند نیز حتما با وزیر بهداشت موضوع را درمیان خواهم گذاشت.همچنین بازسازی مدارس و توسعه زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطی نیز برای ما مهم است و ما می خواهیم مردم اینجا آرامش روحی خوبی داشته باشند، ضمن آنکه از بخش های نظامی می خواهم تا جایی که امکان دارد با فعالان گردشگری و میراث فرهنگی همکاری کنند تا برخی ازآثار که جاذبه گردشگری استان  که در منطقه نظامی قرار گرفته، برای توریست ها قابل استفاده شود.

رئیس قوه مقننه کشورمان خاطرنشان کرد: منطقه آزاد جاسک در مجلس به تصویب رسیده و مسیر اصلی آن که تدوین قانون برای ایجاد این منطقه است طی شده است. همچنین در مورد گمرک و مبادلات مرزی نیز موافق گسترش آن هستیم، اما باید توجه کرد که شروط و چارچوب هایی برای آن تبیین شود، ما نمی خواهیم کسانی که در اینجا زندگی می کنند، از ظرفیت های بومی بی بهره باشند، اما اصول اقتصادی باید در نظر گرفته شود و هم منطقه و هم کشور از این ظرفیت ها بهره مند شوند و در توجه به مردم بومی نیز رشد متوازن باید در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت های خود  در شورای اداری شهرستان های شرق استان هرمزگان و سواحل مکران بیان کرد: استقرار دبیرخانه ستاد توسعه مکران  از نکاتی بود که همه نمایندگان متفق القول به آن اشاره داشتند، اما باید توجه کرد که برخی  پیگیری ها نیاز به حضور در مرکز و پایتخت دارد.

 لاریجانی با مثبت ارزیابی کردن ایجاد دبیرخانه ای در جاسک افزود: باید پذیرفت که مرکز استقرار اصلی باید در پایتخت باشد، چرا که پیشبرد اینگونه پروژه ها به سادگی رخ نمی دهد و  شاید نیاز باشد ساختار دبیرخانه نیز تقویت شود.

وی  درخصوص خطوط هوایی و توسعه فرودگاه خارک هم گفت: نمایندگان گلایه ای از نبود پرواز در فرودگاه علی رغم افتتاح آن داشتند که البته گلایه ای بجا است، اما با توجه به اینکه اغلب شرکت های هواپیمایی به شکل خصوصی اداره می شوند، منافع اقتصادی آنها باید تامین گردد و اگر قولی که استاندار در مورد تامین هزینه صندلی های خالی احتمالی پروازها به خارک را دادند، پابرجا باشد، مشکل فرودگاه بدون پرواز منطقه قابل حل است و من از طریق وزارت راه و شهرسازی موضوع را دنبال می کنم.

  لاریجانی افزود: نکته دیگری که دلسوزان، نمایندگان مجلس و نمایندگان مناطق شرقی استان مطرح کردند، استفاده از  ظرفیت صاحب نظران منطقه در امور است و من این اشکال را وارد می دانم که کمتر از نخبگان منطقه ای در کشور استفاده می شود و باید به این موضوع توجه شود، همچنین در مورد صادرات میوه که آقای ذوالقدر به آن اشاره کردند، باید عرض کنم که صادرات میوه هم ممانعت خاصی برایش وجود ندارد، اما باید نیازهای داخلی هم تامین شود و توجه کرد در شرایط تحریم، وضع با شرایط خارج از تحریم متفاوت است و باید توجه داشته باشیم که باید مشکلات را با همکاری یکدیگر حل کنیم، همانطور که بودجه در شرایط تحریم شکل متفاوت تری نسبت به شرایط غیرتحریمی دارد؛ بقیه امور نیز همین حال را دارند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش پایانی صحبت های خود با تاکید بر تقویت اتحاد بین شیعیان و اهل تسنن گفت: یکی از نکات خوب منطقه زندگی آرام و دوستانه شیعیان در کنار اهل تسنن است و این از نکات کلیدی کشور و مورد تاکید امام خمینی (ره) از ابتدای انقلاب بود و این وحدت نباید تحت هیچ شرایطی تخریب شود.  

وی تصریح کرد: برخی کشورهای دون پایه منطقه دائم به دنبال پمپاژ سوءتفاهم و ایجاد اختلاف هستند که نباید فریب آنها را خورد، چرا که اگر شرایط وفاق بین فِرَق مختلف فراهم باشد، آبادانی و امید در کشور شکل می گیرد.

 لاریجانی تصریح کرد: استقرار دولت الکترونیک نیز در این منطقه و در سراسر کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و با ایجاد زیرساخت های این بخش، دیگر فاصله مرکز استان با شهرستان های مختلف موجب سرگردانی و رفت و آمدهای متعدد مردم نمی شود و در جلسات سران قوا نیز به این نکته تاکید شد.  

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: نکته ای که به عنوان نکته پایانی مورد تاکید من است خطاب به مردم، ریش سفیدان، مسئولان و دانشگاهیان است و آن این است که باید رویکرد به سمت آمادگی برای ایجاد توسعه در آینده باشد و مردم بومی باید این آمادگی را در خو دایجاد کنند و با توسعه مهارت های خود از نظر فنی و حرفه ای نیازهای رشد استان را تامین نماید تا دیگر مجبور نباشیم برای امور فنی و توسعه ای از شهرها و استان های دیگر دور و نزدیک نیروی حرفه ای وارد کنیم و دانشگاه ها نیز باید متناسب با همین نیازها نیرو تربیت کنند.

رای دادن به این مورد
(1 رای)
منتشر شده در گزارش ویژه
کد خبر: 2688

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge