چاپ این صفحه

با دستور رئیس جمهور / آغاز بهره برداری از بزرگترین پروژه شیرین سازی آب کشور در بندرعباس

میناب نیوز : بزرگ‌ترین مجتمع آب شیرین‌کن کشور با ظرفیت تولید دویست میلیون لیتر آب شیرین در شبانه‌روز و سرمایه‌گذاری بیش از یک‌صد میلیون دلار توسط بخش خصوصی در غرب بندرعباس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش میناب نیوز ، با دستور روحانی رییس جمهور و با حضور فریدون همتی استاندار هرمزگان و معاونان وزاری صمت و نیرو، فاز نخست بزرگترین پروژه شیرین سازی آب کشور در بندرعباس به بهره برداری رسید.

اردکانیان وزیر نیرو در آیین بهره برداری از این پروژه گفت: ۸۵۰ اب شیرین کن در منطقه خلیج فارس وجود دارد و از بیش از ۶۷ سال پیش در کشورهای همسایه نمک زدایی در حال انجام است.

وی افزود:  بر اساس مطالعه انجام شده برای تامین آب برای ۱۷ استان کشور، ۶۰میلیارد متر مکعب نیاز است که ۲میلیارد متر مکعب آن در بخش صنعت صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

  وزیر نیرو گفت:  ۲۶میلیارد متر مکعب آب بدون نمک زدایی به استان های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوجستان در راستای توسعه فعالیت آبزی پروری یا خنک سازی برج های نیروگاه های حرارتی و ... تخصیص داده شده است.

وی افزود: بخش خصوصی به عنوان بخش هدف  ۷۶۰میلیون متر مکعب از آب شور را در اختیار دارند که ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب شیرین تولیدی این بخش برای مصارف آب شرب هرمزگان و مصارف صنعتی در کرمان و یزد  استفاده می شود. 

اردکانیان، مشارکت بخش خصوصی را در تحقق پروژه ها بسیار تعیین کننده دانست و گفت : در دولت تدبیر و امید وزارت نیرو موفق شده علاوه بر منابع دولتی، در جذب منابع غیردولتی نیز موفق عمل کند.

وی با اشاره به هزینه بر بودن این پروژه، بیان کرد: قیمت تمام شده آب حدود ۲ درصد هزینه های فراوری فولاد است یعنی به ازای هر تن فولاد، ۱۰ یورو هزینه تامین آب خواهد بود که بسیار به صرفه است. 

تقی زاده خامسی معاون آب و ابفای وزارت نیرو هم در محل این پروژه در غرب بندرعباس گفت: برای تامین آب شرب جمعیت ۸۰۰هزار نفری شهرستان بندرعباس و شهرستان خمیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب اب نیاز است. 

وی افزود:  تا پایان دولت، ۵۰درصد آب مورد نیاز هرمزگان  توسط نمک زدایی و شیرین  سازب آب و ۵۰ درصد نیز  از آب های سطحی تامین خواهد شد.

با بهره برداری از این مجتمع، سالانه بیش از ۷۰میلیون متر مکعب آب شیرین به آب‌های کشور افزوده شد.   آب شیرین تولیدی این پروژه در راستای تامین آب شرب هرمزگان و مجتمع‌های صنعتی واقع در استان‌های مرکزی ایران منتقل خواهد شد.

برخی از مزایای مهم اجرای این طرح، تأمین آب شرب و کمک به رشد صنعت در استان‌های کم آب کشور (استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد) و تأمین آب مورد نیاز واحدهای بزرگ در بخش‌های صنایع، معادن و افزایش رونق اقتصادی در این مناطق است.

همچنین سایر مزایای این طرح دسترسی به مواد اولیه (آب دریا) قابل دسترس، مطمئن و تمام‌ناپذیر است. تاکنون ظرفیت آبشیرین‌کن‌های در حال بهره برداری در کشور حدود ۴۰۰هزار مترمکعب در شبانه‌روز بوده است و با ورود این مجتمع به چرخه‌ی تولید، ظرفیت تولید آب شیرین کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است.

با افزایش برداشت بی‌رویه‌ی آب از دشت‌ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار، اولویت کشورها در تأمین آب از منابع غیرمتعارف است که طبق نظر کارشناسان، در شرایط کنونی و به دلایل تغییر اقلیم و استمرار پدیده‌ی خشکسالی،  بیش از گذشته نیازمند تأمین آب به روش‌های نوین همچون استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها در کشور هستیم.

تأسیسات آب‌شیرین‌کن خلیج‌فارس با ظرفیت ۲۰۰هزار متر مکعب در شبانه‌روز به منظور تأمین بخشی از آب مورد نیاز شرب و صنعت استان‌های مرکزی و جنوب‌شرق کشور احداث شده است و این مجتمع در حال حاضر بزرگترین تأسیسات نمک‌زدایی کشور است که در شهرک صنعتی خلیج‌فارس در غرب بندرعباس احداث شده است.

سرمایه‌گذاری‌های ریالی و ارزی انجام شده در این طرح هفت هزار میلیارد ریال و ۹۲ میلیون یورو است.

از مجموع ظرفیت یک میلیون متر مکعبی آب شیرین کن خلیج فارس، ظرفیت ۳۰ تا ۴۰درصدی برای هرمزگان پیش شده است که در گام اول مجوز خرید تضمینی ۴۰هزار مترمکعب آب تولیدی از وزارت نیرو در فاز اول این پروژه دریافت شده که این ظرفیت برای تامین و تقویت منابع آب شرب شهر خمیر، شهر بندرعباس و جمعیت ۱۰۰هزارنفری روستاهای حومه بندرعباس مورد استفاده قرار می گیرد.

رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در گزارش ویژه
کد خبر: 3066