امروز: سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 برابر با 29 آوریل 2024

آغاز برداشت گندم در هرمزگان با حضور وزیر جهاد کشاورزی

میناب نیوز : نخستین برداشت گندم کشور به صورت نمادین در روستای لاور فین هرمزگان با حضور وزیر جهادکشاورزی آغاز شد.

به گزارش میناب نیوز ، وزیر جهادکشاورزی در آیین آغاز برداشت این خوشه های طلایی با اشاره به سطح زیرکشت ۶ میلیون هکتار گندم در کشور اظهار کرد : از این میزان، ۲ میلیون هکتار کشت آبی و چهار میلیون هکتار کشت دیم بوده که پیش بینی می شود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید و برداشت شود.

محمد علی نیکبخت اظهار کرد: برداشت گندم همه ساله از فروردین ماه در استان های جنوب کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان آغاز شده و تا شهریورماه ادامه دارد که این بازه زمانی به دلیل کشت گندم در اقلیم های متفاوت در سطح کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از گندم برداشت شده، خرید تضمینی می شود، گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم نان ۱۷۵ هزار ریال و گندم دوروم ۱۸۰ هزار ریال تخمین زده شده است.

نیکبخت ابراز کرد: دستورالعمل‌ خرید تضمینی گندم از هم اکنون به استان‌ها ابلاغ شده و بیش از یک هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور نیز آماده خرید گندم از کشاورزان هستند.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: هم اکنون ۲۱ هزار کمباین در سطح کشور آماده برداشت گندم و غلات کشاورزان است و معاینات فنی لازم نیز برای خدمات رسانی به کشاورزان انجام شده است.

وی در پایان یادآور شد: اصلاح بذرهای گندم، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، طرح جهش تولید در دیم زارها، توزیع سموم، طرح کشاورزی قراردادی، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، آموزش کشاورزان و مدیریت آفات از برنامه‌های ویژه وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت گندم در کشور است.

گندم در هرمزگان از ۱۵ آبان تا ۱۵ بهمن هر سال کشت شده و برداشت این محصول نیز از نیمه فروردین‌ آغاز و تا نیمه خرداد هر سال ادامه دارد.

۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان هرمزگان به زیرکشت گندم رفته است و این استان در سال گذشته شاهد خرید تضمینی حدود ۷۰ هزار تن گندم بود.

رای دادن به این مورد
(0 رای)
کد خبر: 3784

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge