امروز: شنبه 08 ارديبهشت 1403 برابر با 27 آوریل 2024

در گذشت مارگیری، مرگ بخشی از سنت و فرهنگ بود

میناب نیوز: پژوهشگر و محقق برجسته حوزه موسیقی اقوام در مراسم یادمان استاد غلام مارگیری گفت: با در گذشت استاد مارگیری بخشی از یک سنت و فرهنگ اصیل از بین رفت.

به گزارش میناب نیوز، دکتر مریم قرسو، زبان و موسیقی را هویت یک قوم دانست و گفت: اگر زبان و موسیقی از یک ملت یا کشور گرفته شود هویت و اصالت آن دچار اضمحلال و نابودی و خود بیگانگی می شود.

وی افزود: استاد غلامعلی مارگیری بخشی از هویت موسیقی ایران بودند و توانستند به خوبی این هویت و اصالت را معرفی و برای آیندگان به عنوان یک گنجینه بزرگ به یادگار بگذارند.

پژوهشگر و محقق حوزه موسیقی اقوام اظهار داشت: هرچند خود استاد مارگیری در میان ما نیستند اما بخش زیادی از راز و رموز این موسیقی را به علاقه مندان و محققان بدون هیچ چشمداشتی و در حد درک متقاضیان ارائه کردند و بی شک پسر و خانواده ایشان میراث دار آن خواهند بود.

قرسو در خصوص جذابیت و کشش موسیقی آیینی و نواحی هرمزگان اذعان کرد: هرچند بنده از لحاظ فیزیکی به هرمزگان تعلق ندارم اما به واسطه چند سفر، طی سال های متمادی روح و روان خود را متعلق به این خطه می دانم .

وی ضمن تأکید بر ثبت و ضبط موسیقی های مختلف هرمزگان و جمع آوری آن گفت: موسیقی و به ویژه موسیقی هرمزگان به دلیل انتزاعی و راز آلود بودن نیازمند مسلح شدن به فنون و ابزار و تخصص ویژه ای است که در صورت تحقیق فراوان و ممارست حاصل می شود.

این پژوهشگر و محقق برجسته خطاب به دلسوزان موسیقی هرمزگان افزود: تعداد انگشت شماری از راویان موسیقی هرمزگان باقی نمانده اند و این موسیقی که بیشترآن به صورت شفاهی و سینه به سینه است ریشه در آیین های باستانی ایرانی دارد و حسرت خوردن پس از مرگ این بزرگان فایده چندانی ندارد و در زمان حیاتشان باید بیشتر به فکرشان بود و قدر آن ها را دانست.

رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در فرهنگی
کد خبر: 737

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge