امروز: پنج شنبه 13 ارديبهشت 1403 برابر با 02 می 2024

سیستم حمل و نقل عمومی میناب نیازمند تدبیر

میناب نیوز:شهرستان میناب دومین و بزرگترین شهرستان استان پس از بندرعباس با داشتن بیشترین آمار روستا ها در سطح استان و همچنین به واسطه گسترده بودن و پراکندگی بخش ها و روستاها مستلزم توجه بیشتر به مقوله حمل و نقل عمومی است.

البته اهمیت حمل و نقل عمومی میناب به واسطه محوریت این شهرستان در حوزه شرق استان مدتها است که در صدر امور قرار گرفته است، اما با وجود اقدامات انجام شده در سنوات اخیر، ساماندهی و رفع موانع و مشکلات این بخش همچنان در مراحل اولیه باقی مانده است.

در میناب سیستم حمل و نقل عمومی جای خود را به خودروهای مسافربر شخصی داده است تا مشکل ناهماهنگی و بی نظارتی بر این بخش به کمبودها و نابسامانی ها اضافه شود.

این معضل نه تنها در محورهای روستایی، شهری و بین شهرستانی وجود دارد، بلکه در محور پر ترافیک میناب - بندر عباس هم به صورت جدی خود نمایی می کند.

در ابن محور با وجود حضور بخش خصوصی و فعالیت اتحادیه های مسافربری متاسفانه باز هم به دلیل ناکافی بودن خودرو، در اکثر ساعات شبانه روز شاهد تردد مسافر بران شخصی هستیم که بدون توجه و احترام به مسافران، اقدام به جابجایی کالاهای قاچاق، تردد با سرعت غیر مجاز و به خطر انداختن جان مسافران و بی احترامی و سرگردانی مسافران به هنگام سوار شدن می کنند.

همچنان با گذشت حدود دو سال از اجرایی شدن طرح هدفمند سازی یارانه ها، جای خالی اتوبوس و مینی بوس عمومی در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر و حومه و بین شهری احساس می شود. البته با بررسی و تحقیقات به عمل آمده تعداد دو دستگاه اتوبوس و 18دستگاه مینی بوس جهت کمک به جابجایی شهروندان و روستائیان مینابی واگذار شده است، اما مسئولان شهری علت خروج این وسایل از ناوگان حمل و نقل عمومی میناب را عدم استقبال مردم و مسائل ترافیکی شهر عنوان می کنند.

مسئول سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری میناب در گفتگو با خبرنگار مهر از وجود 150دستگاه تاکسی شهری در میناب خبرداد و افزود: حدود 98 درصد از تاکسی های موجود دوگانه سوز هستند و برابر با دستورالعمل دولت مبنی بر کاهش 50درصدی بنزین تاکسی های دوگانه سوز، تاکسی های میناب به دلیل فقدان جایگاه سوخت سی ان جی، عملا ماهیانه 300 لیتر بنزین دریافت می کنند و این میزان بنزین فقط پاسخگوی 10 روز آنها خواهد بود.

احمد خاکسار افزود: تا کنون چندین بار موضوع را از طریق شرکت پخش فرآورده های نفتی و سازمان هدفمندی یارانه ها پیگیری کرده ایم اما تاکنون جوابی دریافت نشده است. خاکسار ادامه داد: این سازمان در نهایت برای ایجاد انگیزه به تاکسی داران شهرستان اقدام به افزایش 20 درصدی نرخ کرایه ها کرد و پس از ارائه پیشنهاد و تصویب در شورای ترافیک شهرستان این قانون با صدور نرخ نامه جدید در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: متقاضیان دریافت تاکسی در میناب نسبت به دریافت خودروهای سمند و پژو به دلیل پر مصرف بودن و فرسودگی بالا تمایلی ندارند و سال گذشته نیز به همین دلیل از حدود 30 دستگاه سهمیه تاکسی تنها 10دستگاه به مرحله انعقاد قرار داد رسید.

یک راننده تاکسی به خبرنگار مهر گفت: پایین بودن سهمیه بنزین موجب شده تا تاکسی ها که تنها در مسیر بلوار امام تردد دارند صبح ها تا ساعت 12 و بعد از ظهر ها هم تا ساعت هشت در مسیر حضور داشته باشیم، البته روشن کردن کولر هم باعث بالا رفتن سوخت خودرو می شود، ولی تاکسی ها به واسطه تعهدی که دارند مجبور به روشن کردن کولر هستند اما خودروهای مسافربر شخصی که تحت نظارت هیچ ارگانی نیستند و قسمت اعظم ناوگان حمل و نقل شهر را تشکیل می دهند در بسیاری از مواقع از روشن کردن کولر امتناع می ورزند.

وی در ادامه از نبود ایستگاه مناسب برای تاکسی ها در شهر انتقاد کرد و افزود: ایجاد سایبان و نصب صندلی برای مسافران از خواسته های مشترک شهروندان و تاکسی داران در میناب است.

وی اضافه کرد: طبق بخش نامه دولت مبنی بر افزایش 20 درصدی سوخت خودروها در استانهای هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان در فصول گرم سال، با گذشت بالغ بر یک ماه از فصل تابستان هنوز حتی یک لیتر هم به سهمیه سوخت ما اضافه نشده است.

وی برخورد دوگانه برخی مسئولان برقراری نظم در میدان شهدا را با تاکسی ها نشان از بی اهمیتی این قشر در میناب دانست و گفت: اگر یکی از تاکسی ها نیم متر از محدوده مشخص شده در ایستگاه جلوتر بایستد بلافاصله جریمه می شود و این در حالی است که مسافربران شخصی در هر ساعت و وقت از شبانه روز دور تا دور میدان شهدا بدون توجه به قوانین در حال توقف و حتی حرکت خلاف جهت هستند.

همکار وی عنوان کرد: به رغم نوشته شدن مسیر تردد بر روی درب تاکسی ها علت اصلی تمرکز تاکسی ها در بلوار امام، برخوردهای نادرست و حتی تهدیدهای مسافربران شخصی در دیگر مسیرها است.

یک شهروند هم که منتظر حرکت تاکسی بود خود را وارد بحث کرد و به خبرنگار مهر گفت: شدت سختی و مشقت جابجایی مسافران در شهر میناب به خصوص در ماه مبارک رمضان با توجه به روزه داری در گرمای 50 درجه به نقطه اوج خود رسیده است و نیازمند تدبیری کارشناسانه است.

شهردار میناب در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی شهر را در اولویت کاری شهرداری قرار داده ایم و در فاز اول با احداث پارکینگ و ایستگاه در چند نقطه از شهر و برنامه ریزی برای جابجایی برخی ایستگاه ها اقداماتی صورت گرفته است.

محسن حسین پور افزود: طی جلسات متعدد با هماهنگی سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری مقدمات ساماندهی مسافربران شخصی با استفاده از قانون آژانس های مسافر بری در دستور کار قرار گرفته است.

رای دادن به این مورد
(0 رای)
کد خبر: 1007

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge