امروز: جمعه 14 ارديبهشت 1403 برابر با 02 می 2024

دوّمین سوگواره نوحه‌های محلی در میناب برگزار می‌شود

میناب نیوز:مسئول هیئت عزاداری حضرت ابوالفضل (ع) کُنارترش میناب از برگزاری دوّمین سوگواره نوحه‌های محلی (نشسته) و چاوش خوانی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش میناب نیوز به نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، سیف الله ذاکری هدف از برگزاری این سوگواره را حفظ آئین و سنت‌های عزاداری در منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: این مراسم 16 آذر ماه به مدت دو روز در روستای کُنارترش برگزارمی‌شود.

وی برگزاری این مراسم را به صورت همایشی ذکر کرد و بیان داشت: این آئینبا حضور نوحه خوانان و چاوش خوانان از 46 روستا از بخش‌های مرکزی و بند زرکبرگزار می‌شود.

این فعال مذهبی با بیان این که گروه‌های نوحه خوان هر روستا را 10 نفر از پیرغلامان و مداحان جوان تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: از هر روستا نیز یک نفر چاوش خوان به دبیرخانه این سوگواره معرفی شده است.

ذاکری با تشریح نحوه برگزاری این سوگواره، اظهار داشت: در این مراسم هر گروه نوحه خوان فقط دو نوحه می‌خواند. دبیر برگزاری دوّمین سوگواره نوحه‌های محلی در میناب ادامه داد: در این آئین همچنین 46 چاوش خوان هر کدام چهار بیت چاوش می‌خوانند.

وی اضافه کرد: چاوش خوانان می‌توانند چاوش‌های مربوط به سفر زیارتی مشهد، کربلا، حج و یا سوریه را بخوانند. ذاکری هدف از برگزاری این سوگواره را زنده کردن سنت و آئین‌های بومی - مذهبی، حفظ و تقویت شیوه و سبک عزاداری سنتی در منطقه، استفاده نوحه خوانان از تجارب یکدیگر و گردهم آوردن نوحه خوانان و خادمان امام حسین (ع) دربستر و فضایی معنوی عنوان کرد و افزود: در دوّمین سوگواره نوحه‌های محلیهم چنین برخی از پیرغلامان اباعبدالله تجلیل می‌شوند.

وی افزود: طی دو روز برگزاری سوگواره، شرکت کنندگان توسط هیأت مذهبی حضرت ابوالفضل (ع) پذیرایی می‌شوند. مسئول هیأت عزاداری حضرت ابواالفضل(ع) کُنارترش میناب قدمت این هیأت را 100 سال ذکر کرد و افزود: این هیأت مذهبی بیش از 250 نفر زنجیر زن و سینهزن دارد.

وی در ادامه با بیان این که هیأت مذهبی ابوالفضل (ع) از طرف آستان قدس رضوی دارای کد است، گفت: حضور هشت سال پیاپی در دهه دوم فاطمیه در مشهدالرضا(ع) تنها بخشی از فعالیت‌های این هیأت در ایام سوگواری ائمه است.

ذاکری اضافه کرد: هر ساله در روز اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شش هزار نفر از مردم و عزاداران حسینی توسط هیأتعزاداری حضرت ابوالفضل (ع) پذیرایی می‌شوند. این فعال مذهبی برگزاری طرح قرآن خوانی منزل به منزل در طول سال، جشنواره فرهنگی - ورزشی قربان تا غدیر و برپایی مجالس تعزیه را از مهم ترین برنامه‌های هیأت در هر سال ذکر کرد و اظهار داشت: دسته زنجیر زنی هیأت در طول دهه نخست محرم و دهه پایانی ماه صفر هر روز در نقطه‌ای از استان برنامهاجرا می‌کند. سبک‌هایی نظیر "فراقی، شیونی، حسینی، حسینی کهنه، قلندری، سرکوهی، ظهیری(زِهری) از سبک‌های قدیمی و مرسوم و ویژه میناب برای خواندن نوحه‌های محلی نشسته است که متأسفانه در آستانه فراموشی قرار دارند.

بنا به گفته نوحه خوانان شهیر مینابی، قدمت نوحه‌های محلی نشسته در میناب به 200 سال پیش باز می‌گردد.

روستای کُنار ترش با دو هزار و 400 نفر جمعیت در هشت کیلومتری مرکز شهر میناب قرار دارد

رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در فرهنگی
کد خبر: 1297

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge