امروز: سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 برابر با 13 می 2024

اختتامیه پنجمین سوگواره نوحه های نشسته محلی در میناب

میناب نیوز : اختتامیه پنجمین سوگواره نوحه های نشسته محلی در میناب برگزار شد.

به گزارش میناب نیوز ، علیرضا درویش نژاد در این مراسم ضمن تأکید بر احیای سنت ها و آیین های بومی و محلی قدیم مردم گفت: این سنت از پیشینه ای چند صد ساله برخوردار است و متولیان فرهنگی باید نسبت به حفظ ، احیاء و انتشار آن گام بردارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود : سوگواره نوحه های نشسته یکی از سنت های ریشه دار عزاداری در هرمزگان و به ویژه منطقه میناب می باشد که از اثرگذاری بسیار خوبی به ویژه در بین قشر جوان و نوجوان و خانواده ها برخوردار است.

وی اضافه کرد: مراسم های عزاداری در هرمزگان از تنوع و گستردگی بسیار زیادی برخوردار است که مردم با بسیاری از این نوع عزاداری ها آشنا نیستند و این سوگواره می تواند با گسترش فعالیت خود نسبت به معرفی این سنت ها اقدام کند.

علی رضایی محقق و پژوهشگرفرهنگ عامه هرمزگان در خصوص نحوه عزاداری های بومی مناطق جنوب کشور به خصوص میناب و سبک های عزاداری و توجه به آداب و رسوم آیین های سنتی مطالبی بیان کردند .

وی گفت: عزاداری و نوحه خوانی مردم میناب به سبک نشسته و پا منبری برای سید الشهدا ء از قدمت بسیار بالایی برخوردار است و این سبک عزاداری مختص شهرستان میناب می باشد.

وی همچنین بیان داشت عزاداری نشسته مردم میناب پر محتوا و کامل و از نظر تاریخی دارای شیوه و سبکی کهن می باشد و این سبک قدمت دیرینه در عزاداری میناب دارد که باید حفظ و به نسل های بعدی انتقال داده شود.

رضایی گفت : این گونه برنامه ها ی فرهنگی می تواند در ارتقای هویت دینی اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان مؤثر باشد و برگزاری این سوگواره ها بهترین راه برای حفاظت از این آیین ها است .

سوگواره نوحه های نشسته محلی به مدت دو روز با حضور بیش از ۳۰ گروه سینه زنی از روستاهای شهرستان میناب به میزبانی روستای شهوار برگزار و با تقدیر از گروه ها ی شرکت کننده به کار خود پایان داد.

برپایی نمایشگاه عکس محرم و عرضه کتاب نوحه های محلی پامنبری به نویسندگی محمد صادق نساجی از برنامه های جنبی این سوگواره بود .

رای دادن به این مورد
(1 رای)
منتشر شده در فرهنگی
کد خبر: 1559

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge