امروز: یکشنبه 16 ارديبهشت 1403 برابر با 04 می 2024

سید عبدالکریم هاشمی: رکود تجارت در هرمزگان مردم را روانه دریا کرد

میناب نیوز:نماینده مردم میناب،رودان،جاسک،سیریک و بشاگرد در مجلس نهم با بیان این‌که رکود درآمدهای تجاری و کشاورزی مردم را به صیادی ترغیب کرده گفت: نبود بسته بندی مناسب باعث شده دلالان ماهی‌ها را با قیمت ارزان پیش خرید کنند.

سید عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت،‌ با بیان این که کنترل تردد قایق‌هایی که بدون مجوز اقدام به صید می‌ کنند از مشکلات استان هرمزگان است، تصریح کرد: حوزه دریایی استان هرمزگان که ۱۰۰۰ کیلومتر است باعث شده همه مردم شغل ماهیگیری را پیش بگیرند.

بخشی از افراد برای مصرف خودشان صید می‌کنند اما عده‌ای نیز برای فروش اقدام به صید ماهی می‌کنند.

نماینده مردم میناب،رودان،جاسک،سیریک و بشاگرد در مجلس نهم افزود: اکثر قایق‌هایی که در این منطقه تردد می‌کنند، کوچک هستند و تجهیزات معمولی دارند.

شیلات مجوزماهیگیری را بر اساس ذخایر منطقه صادر می‌ کند وی در ادامه با بیان این که سازمان شیلات توانایی صدور مجوز صید را دارد، گفت: سازمان شیلات صید مجوزهای ماهیگیری را بر اساس گزارش‌های مرکز تحقیقات دریایی صادر می‌کند و ذخایر هر منطقه بیشتر باشد برای آن مجوز صید صادر می‌شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نهم کاهش درآمدهای مردم در بخش کشاورزی و تجارت را دلیل عمده گرایش مردم منطقه به صید و صیادی عنوان کرد و ادامه داد: به همین دلیل قایق‌های زیادی وجود دارد که بدون مجوز صید فعالیت می‌کنند. هاشمی نخل ابراهیمی در ادامه با اشاره به طرحی که ۶ ماه پیش در استان هرمزگان به صورت پایلوت اجرا شده است، گفت: بر همین اساس دریابانی اعلام کرد تمام شناورهای منطقه ساماندهی می‌شود.

بیشتر قایق‌های ماهیگیری سند ندارند نماینده مردم میناب،رودان،جاسک،سیریک و بشاگرد در مجلس نهم متذکر شد: بر اساس این طرح تمام قایق‌ها و لنج‌هایی که در منطقه فعالیت می‌کردند باید مدارک خودشان را ارائه می کردند تا مجوز تردد اخذ کند لذا با توجه به این که اکثر قایق‌ها بدون مجوز و فاقد سند بودند ترددشان در تمام منطقه ممنوع شد.

وی افزود: با اجرای این طرح وضعیت معیشتی مردم منطقه زیر سئوال رفته بود و مردمی که صیادی تنها راه امرار معاششان بود با مشکلاتی مواجه شدند. عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس نهم، گفت: بنابراین مذاکره کردیم که دریابانی تنها به کنترل مرز بپردازد و نظارت بر صید و صیادی همچنین ذخایر دریایی توسط سازمان شیلات انجام شود. هاشمی نخل ابراهیمی با بیان این‌که سازمان شیلات با صیادان مدارا می‌کند، بیان کرد: به طور مثال در فصولی که ماهی‌ها تخم‌ریزی دارند، اجازه صید از سوی سازمان شیلات صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به وظایف دریابانی در کنترل عبور و مرور در دریا و با تأکید بر مدارا کردن با صیادان منطقه، گفت: در غیر این صورت ممکن است مردم برای امرار معاش و تأمین هزینه‌ها به سمت قاچاق بروند. نماینده مردم میناب،رودان،جاسک،سیریک و بشاگرد در مجلس نهم ادامه داد: براساس مذاکراتی که داشتیم قرار شد سازمان شیلات مجوزهای صیدی موقت و فصلی صادر کند تا بیش از این مردم منطقه با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: ضمن این‌که ماهی‌ها مهاجر هستند اگر صید نکنیم توسط سایر کشورها یا استان‌های دیگر صید می‌شوند. ماهی‌ها ارزان قیمت در کنار دریا طعمه دلان می شوند هاشمی ابراهیمی همچنین درباره وضعیت بسته بندی ماهی‌ نیز گفت: یکی دیگر از مشکلات بسته بندی ضعیف ماهی‌ها است به طوری که نبود آن باعث شده ماهی ها در کنار دریا ارزان فروخته و یا توسط دلالان پیش خرید شوند.

نماینده مردم میناب،رودان،جاسک،سیریک و بشاگرد در مجلس نهم افزود: دلالان پس از خرید میگو یا ماهی‌های دیگری که در جنوب صید می‌شود در شهرهای دیگر آن را با قیمت بیشتر می‌فروشند لذا سود کمتری نصیب ماهیگیرها می ‌شود.

رای دادن به این مورد
(0 رای)
کد خبر: 1257

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge