امروز: شنبه 29 ارديبهشت 1403 برابر با 18 می 2024

المپیاد شایستگی محور می‌تواند زمینه ارتقاء آموزش‌های فنی و مهارتی در میناب باشد

میناب نیوز: بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان میناب گفت : برگزاری المپیاد شایستگی محور می‌تواند زمینه ارتقاء آموزش‌های فنی و مهارتی اثرگذار باشد و کیفیت را به سیستم آموزشی بازگرداند.

 به گزارش میناب نیوز ، هوشنگ سزیده در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد :  در جوامع توسعه‌ یافته کارها را شایستگان و اهل‌ فن انجام می‌دهند و آموزش و تربیت نسل‌ ها از عهده همه برنمی‌ آید و این امر رسالت و وظیفه دستگاه تعلیم و تربیت است.پارادایم‌های آموزش‌ و پرورش تغییر کرده و در پارادایم‌های جدید، رویکردهای آموزشی نوین به وجود آمده است،به‌طور مثال مدرسه در ابتدا یک ساختمان و چهاردیواری بود سپس به یک سازمان که توسط مدیر و معلم اداره می‌شد تبدیل شد و بعد از آن، این مفهوم دوباره دچار دگرگونی و به یک‌ن هاد تغییر یافت که نیازهای اساسی جامعه را برآورده می‌ساخت؛ اما امروزه مدرسه با این تعاریف رسا نیست و به یک میدان یادگیری و یاددهی تبدیل‌ شده است و در محیط‌ های گوناگون اتفاق می‌افتد که در سند تحول بنیادین نیز از این محیط‌ های متنوع یادگیری صحبت شده است .

وی افزود : الگوی شایستگی محور یقیناً یکی از الگوهای صحیح تغییرات شیوه آموزشی است، تدوین و اجرای نظام آموزشی شایستگی محور وظیفه همه ما است و سنجش این نظام شایستگی محور رسالت کلیدی ما محسوب می‌شود. اگر قرار است یکی از قسمت‌های ارکان نظام آموزشی را جهت کیفیت‌ بخشی آموزشی تغییر دهیم یقیناً آن بخش بهبود نگرش مدیران آموزشی است چراکه آن‌ ها مسئول توسعه حرفه‌ای معلمان محسوب می‌شوند و چشم‌اندازهای مدرسه را محقق می‌سازند پس شایستگی‌های حرفه‌ای در مدیران بیشتر موردنیاز است.

بازنشسته آموزش و پرورش شهرستان میناب تصریح کرد : ناتوانی نیروی انسانی به تخصص و جایگاه هویت شغلی و منزلت اجتماعی ضربه می‌زند، باید درزمینه توسعه حرفه‌ای و دوره‌های آموزشی کارکنیم و توسعه حرفه‌ای همان چیزی است که حرفه‌ای شدن در حوزه‌های مختلف را رقم می‌زند. آموزش‌وپرورش  در حوزه آموزش نیازمند یک الگوی منسجم مفهومی است. سند تحول بنیادین گفتمان حاکم بر مدرسه است و بر طبق این سند پیش‌فرض‌های ذهنی مدرسه، مدیر و معلم تغییر می‌کند و از دل سند تحول برنامه مناسبی را طراحی می‌کند چراکه اگر مدیر مدرسه کارآمد و توسعه‌یافته باشد یقیناً برنامه خوبی را در جهت ارتقاء مدرسه طراحی خواهد ساخت.

وی گفت : مدرسه محوری یک رویکرد است و مدرسه کانون تصمیم‌گیری‌ ها محسوب می‌شود و در این حالت تصمیم‌گیری‌ ها را به نزدیک‌ ترین واحد آموزشی می‌سپارد که یقیناً این موضوع آثار مثبتی را هم در پی خواهد داشت. برنامه تعالی برنامه‌ای جهت رشد و توسعه مدیریت است و توسعه مدیران اصل و اساس است و قطعاً توسعه مدیریت به تحقق رویکرد مدرسه محوری کمک خواهد.

سزیده در بخش پایانی سخنان خود اظهار  کرد: همیشه باید فرصت‌ های یادگیری و تعالی را ایجاد کنیم تا نیروی انسانی کارآمدی داشته باشیم و همایشی مثل المپیاد شایستگی محور یک فرصت توسعه حرفه‌ای را برای همه هنر آموزان و هنرجویان فراهم خواهد ساخت. دانش، مهارت، نگرش و توانایی چهار بعد اصلی شایستگی  است که این ابعاد از طریق روش‌های توسعه حرفه‌ای محقق خواهد شد. و اما اداره کل آموزش و پرورش ، آموزش و پرورش و مدیران هنرستانهای هر منطقه  برای تشویق بیشتر هنرجویان و هنر آموزان جهت رسیدن به ایده آلهای مورد نظر بسته های تشویقی مناسب و متناسب با فکر و رشته وحرفه این عزیزان در نظر بگیرد که این عزیزان بتوانند به اهداف مورد نظر دست یابند ولی مع الاسف این مهم نه توسط اداره کل ونه آموزش و پرورش منطقه « میناب» محقق نشد و به امید روزی که میناب  آموزش و پرورشی پویا و متحرک داشته باشد که در آن هنر آموزان و هنرجویان فرصت عرض اندام متناسب با علایق خود داشته باشند .       

رای دادن به این مورد
(0 رای)
کد خبر: 3628

آخرین اخبار

با ما در تماس باشید

عضویت در خبرنامه سایت

حالت های رنگی

 

الکسا

پیج رنک

coolsocial.net minab-news.ir CoolSocial.net Badge